Pár ohlasů na zvraty hyenovy


 

Právo 16.03.2000; Salon - Strana 2

Almanach Vítrholc 007 - Větrné mlýny

Poprvé "oficiálně" (tzn. ne vlastním nákladem) vydaný almanach básníků Sdružení Vítrholc, sdružující básníky Dalibora Maňase-Kaňase, Ivana Krajíčka Brotschnitta, Františka Kowolowského, Radima Kravčenka, Johanku Spálenou, Rosťu Dufka, Stanislava Cahu- Hyenu, Vladimíra Jičínského, Libora Poznámku Pospíšila, Jaroslava Baďuru a Karla Škrabala. Prokládán "surovými" fotografickými básněmi - portréty bezradných, u zdi stojících polonahých žen, jeví se almanach jako dílo spolku "surových" básníků zaměřených na současnou drásavou ošklivost světa: Byl jsem se svou ženou ve svém pokoji, / smála se mi, že mi ocas nestojí. / Měla se s ním, kráva, spokojit. / Teď v ní stojí vidle, co byly na hnoji (Stanislav Caha-Hyena: Rozhodný zemědělec).

 

Pauza

Vítrholc: Live - čtení poezie show - zážitek i pro negramotné milovníky literatury

.... Básník Stanislav Caha-Hyena, další z plejády mladých tvůrců, nepřekvapuje. Jeho snaživé tvoření rýmů navazuje na Kaňasovu "písničku" a asi nejvíc z celého Almanachu vybízí k šablonovitému odsudku - co se tak jednoduše rýmuje, není umění. V dnešním chaosu už ale málokdo ví, co to vlastně je to "umění", takže alespoň tolik, že Hyena stojí za přečtení, i když mi ten styl silně připomíná... kdybych si tak vzpomněla koho. Možná to napadne vás: "Japonsko/ Proč jste tací pitomci,/ pracovití Japonci?/ Na co je vám Toshiba,/ když vám stará zahýbá?" nebo "Guinessův chlap/ Mám na těle nový nádor,/ vlaje za mnou jako fábor./ Už se těším velice,/ až budu jak hvězdice." ....
...... Na konec: Když pominu obsah, je Almanach skv
ěle udělaná knížka s výbornou, provokující grafikou (je se na co koukat, pánové), a když přiberu v potaz i obsah a umělecko antiumělecké snažení všech přítomných, rozhodně stojí za pozornost. 
Teď jsem si vzpomn
ěla - možná je ten Hyena tak trochu Plíhal, ne?

 

 

 

Zpátky tudy