Pár ohlasů na zvraty hyenovy Právo 16.03.2000; Salon - Strana 2 Almanach Vítrholc 007 Poprvé "oficiálně" (tzn. ne vlastním nákladem) vydaný almanach básníků Sdružení Vítrholc, sdružující básníky Dalibora Maňase-Kaňase, Ivana Krajíčka Brotschnitta, Františka Kowolowského, Radima Kravčenka, Johanku Spálenou, Rosťu Dufka, Stanislava Cahu- Hyenu, Vladimíra Jičínského, Libora Poznámku Pospíšila, Jaroslava Baďuru a Karla Škrabala. Prokládán "surovými" fotografickými básněmi - portréty bezradných, u zdi stojících polonahých žen, jeví se almanach jako dílo spolku "surových" básníků zaměřených na současnou drásavou ošklivost světa: Byl jsem se svou ženou ve svém pokoji, / smála se mi, že mi ocas nestojí. / Měla se s ním, kráva, spokojit. / Teď v ní stojí vidle, co byly na hnoji (Stanislav Caha-Hyena: Rozhodný zemědělec).
Pauza Vítrholc: Live - čtení poezie show - zážitek i pro negramotné milovníky literatury .... Básník
Stanislav Caha-Hyena, další z plejády mladých tvůrců, nepřekvapuje.
Jeho snaživé tvoření rýmů navazuje na Kaňasovu
"písničku"
a asi nejvíc z celého Almanachu vybízí k šablonovitému odsudku - co
se tak jednoduše rýmuje, není umění.
V dnešním chaosu už ale málokdo ví, co to vlastně
je to "umění",
takže alespoň
tolik, že Hyena stojí za přečtení, i když mi ten styl silně
připomíná... kdybych si tak vzpomněla
koho. Možná to napadne vás: "Japonsko/ Proč jste tací pitomci,/
pracovití Japonci?/ Na co je vám Toshiba,/ když vám stará zahýbá?"
nebo "Guinessův chlap/ Mám na těle
nový
nádor,/
vlaje za mnou jako fábor./
Už se těším
velice,/ až budu jak hvězdice."
....
|